دوره 3 (1400-1401)
دوره 2 (1399-1400)
دوره 1 (1398-1399)
کلیدواژهها = تمدن
تعداد مقالات: 14
مبانی کلامی فلسفی تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1401، ، صفحه 80-99
چکیده
چگونگی تحقق یک نظام تمدنی براساس دین، نه بهصورت نظری بلکه در سیرۀ فردی که عملاً توانسته است تمدن دینی بنا نهد نیاز به مبانی دارد. مسئله این تحقیق بررسی مبانی فلسفی تمدنی در نظامی است که مبتنی بر ایدئولوژی ... بیشترنقد و بررسی کتاب تمدن و ملالت های آن
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1401، ، صفحه 128-158
چکیده
کتاب تمدن و ملالت های آن توسط زیگموند فروید در 1929میلادی/1308شمسی نگاشته شد و در 1930میلادی/1309شمسی به زبان آلمانی منتشر گردید و آنچنان مورد استقبال قرار گرفت که در کمتر از یک سال، به چاپ دوم رسید و در بسیاری ... بیشترمفهوم علم در تمدن اسلامی در قرون وسطی، واقع گرایی و انقلاب در مشاهده طبیعت
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 55-41
چکیده
میراث باستانی تمدن بهواسطۀ جوامع قرون وسطی به تکامل نهایی رسید و به دورۀ مدرن منتقل شد. در تقسیم زمانی تاریخ علوم، تمدن اسلامی بخش کالبدی تاریخ علم است. سارتن، پیش از دورانت و توین بی، زمینههای سیر ... بیشترتجلی بنمایههای فرهنگ اسلامی-شرقی در رمانهای سحر خلیفه
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1400، ، صفحه 107-93
چکیده
سحر عدنان خلیفه نویسنده مشهور و مسلمان فلسطینی به عنوان یکی از پرچمداران نویسندگی عرب و فلسطین است. او با پرداختن به مضامینی چون زن شرقی و فلسطینی و همچنین مفاهیم گسترده وطن و پایداری در مقابل ظلم و اشغال ... بیشترابوالقاسم سحاب تفرشی و توجه به فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1400، ، صفحه 42-55
چکیده
ابوالقاسم سحاب تفرشی از فرهیختگان اواخر عهد قاجار و عصر پهلوی اول بوده است. در کارنامه علمی و ادبی سحاب آثار بسیار متنوعی دیده میشود، متونی مانند اولین نمونهها از نگارشهای جدید ایرانیان درباره تاریخ ... بیشترالگوی محاسبه وحدت لازم برای وصول به تمدن نوین اسلامی
دوره 2، شماره 6 ، بهمن 1399، ، صفحه 27-46
چکیده
بخش زیادی از تجارب تاریخ، ثبت پیروزی و ناکامی ها است. ثبت هر پیروزی بزرگی و سرعت آن، یادآور عامل اصلی وحدت است، اگر مصادیقی از ناکامی در تاریخ گزارش شده باشد، یکی از علل متصوره اولیه آن، تفرقه بین ملتها ... بیشتربررسی مفهوم مدینه ، قریه ، بادیه و رستاق در آیات و روایات
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1399، ، صفحه 56-75
چکیده
شهر به عنوان اقامت گاه یک جانشین انسان، ظرف تمدنی محسوب میشود. قرآن به سه نوع اقامت گاه انسانی در قالب مدینه، قریه و بادیه اشاره نموده است. در این میان واژه مدینه نسبت به قریه و مشتقات آن و بادیه که محل ... بیشترتأثیرات تمدنی مسجدالاقصی از آغاز دوره اسلامی تا قرن هفتم هجری
دوره 2، شماره 5 ، آبان 1399، ، صفحه 76-96
چکیده
محدود نماندن بر ویژگیهای عبادی نهاد اجتماعی مسجد و بررسی نقش آفرینی تمدنی آن، خواهد توانست علاوه بر امکان آسیب شناسی جایگاه، هویت و تاثیرگذاری آن، فرصتها و استعدادی مغفول این مکان پرمخاطب دینی ... بیشترنقد تکنولوژی و فرهنگ غربی از دیدگاه شهید مطهری
دوره 1، شماره 4 ، مرداد 1399، ، صفحه 48-73
چکیده
بدون شک، غرب برای استاد شهید مطهری، یک مسأله جدی و بنیادی بوده است و امروزه کمتر عرصه ای را در جامعه می توان یافت که به گونه ای از انگاره های فکری، فلسفی و فرآورده های فرهنگ و تمدن غرب اثر نپذیرفته باشد.این ... بیشترنقش مبانی فقه تمدن ساز اسلامی در ایجاد وحدت امت بر اساس منظومه فکری مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
دوره 1، شماره 4 ، مرداد 1399، ، صفحه 112-128
چکیده
فقه تمدن ساز اسلامی، رویکردی کلان به همه ابواب فقه است که مجموعه احکام اسلامی را در بُعد تمدنی در برمی گیرد. فقه تمدن ساز اسلامی، از فقه حکومتی و فقه نظام سازی جدا نیست بلکه اگر بتوان برای فقه حکومتی نامی ... بیشترکارکرد های تقریب مذاهب در تحقق تمدن نوین اسلامی
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 94-111
چکیده
تمدن سازی اسلامی یکی از مهمترین کارکردهای اسلام در راستای تکامل جوامع انسانی است اما بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) مسلمانان به گروهها و دستههای مختلفی تقسیم شدند و اختلاف بین این گروهها فرصتهای ... بیشترمعنا و راه کسب سعادت و شقاوت دو جهان از دیدگاه شیخ اشراق و ابن سینا
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 112-127
چکیده
چکیده سعادت و شقاوت به مثابه پیشرفت و پسرفت از جمله مقولاتی است که در ادوار تاریخی مختلف، میان دانشمندان، و حتی در عرف عوام، مورد بحث بوده است. زندگی جاودانه پس از مرگ، موجب شده که انسان تمام تلاش خود را ... بیشتربررسی نقش ائمه شیعه تا امام رضا( ع) در گسترش و پیشرفت فرهنگ و تمدن اسلامی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 48-67
چکیده
به گواهی تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی نماد تمدن جهانی از زمان پیدایش آن تا به امروز بوده است و از زمان شکل گیری آن تاکنون، هیچ تمدنی نتوانسته در برابر تمدن اصیل اسلامی قرار گیرد و فرهنگ و تمدن اسلامی را ضعیف ... بیشترسیدجمال الدین اسدآبادی و زمینه های احیا و پیشرفت تمدن اسلامی
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 68-82